Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti má novú vizuálnu identitu. Jej autorom je dizajnové štúdio ZELENÁ LÚKA a konkrétne Martin Mistrík a Tomáš Galajda.
„Víťazný návrh loga znázorňuje amplión a teda trefne komunikuje jednu z hlavných úloh nášho úradu: dávať hlas a silu oznamovateľom, ktorí odhalili korupciu či inú nekalú praktiku. Chceme, aby každý čestný a odvážny oznamovateľ v boji proti korupcii neostal sám a aby o prípade, na ktorý upozornil, bolo počuť,“ povedala predsedníčka úradu Zuzana Dlugošová.
Komplexné riešenie identity úradu vzišlo z dvojkolovej verejnej súťaže. O víťazovi rozhodli experti z oblasti grafického dizajnu, výtvarného umenia či zástupcov úradu.
Účastníci súťaže mali vypracovať návrh loga úradu vychádzajúc zo skráteného názvu Úrad na ochranu oznamovateľov, s ktorým sa počíta v aktuálne pripravovanej novele. Tiež cover pre udalosť na Facebooku a posty na Instagram, homepage a/alebo podstránku úradu vo verzii pre desktop aj mobil a podporné aplikácie. Rovnako označenie budovy a kancelárskych či reklamných predmetov.
Sedemčlenná odborná porota hodnotila vizuálnu a koncepčnú kvalitu predložených návrhov, ich prezentáciu aj cenu ponuky. Druhého kola súťaže sa okrem ZELENEJ LÚKY zúčastnili grafickí dizajnéri Ľubica Segečová a Zuzana Didová, Matej Vojtuš a agentúra Komplot.
„Grafické štúdio Zelená lúka príjemne prekvapilo svojím dobre zvládnutým návrhom loga, ktoré je nositeľom idey úradu a má širší dosah na verejnosť. Je čitateľné pre staršiu i mladšiu generáciu,” zhodnotila členka poroty Silvia Kuržliaková zo Slovenského centra dizajnu, ktoré bolo odborným garantom súťaže.
Vizualizácia typografickej skratky názvu úradu ÚOO z dielne Zelenej lúky má pripomínať zvukový záznam slova. Podľa jeho tvorcov odkazuje na samotný akt oznámenia, dôkaznú zvukovú nahrávku, alebo len vizuálny záznam hlasu.
„Slová sa rôzne naťahujú a zmršťujú, hýbajúc tým typografiou nápisu. Pripomínajú vizuálny záznam toho-ktorého slova. Vďaka tomu je každé slovo unikátne a autentické. Lebo len autenticita dôkazov môže pomôcť poraziť korupciu a ďalšie neprávosti. Je to ako hvizd píšťalky. Whistleblowerovskej,“ vysvetlil Mistrík ideu návrhu.
Podľa grafického dizajnéra a ďalšieho člena poroty Martina Bajaníka ide o zaujímavý vizuálny nápad s vhodnou emóciou. Autori návrhu sa podľa jeho slov dobre vysporiadali s nie príliš atraktívnou skratkou úradu ÚOO a využili ju vo svoj prospech. „Nápad s pretavením zvuku do typografie znamená vďačný potenciál na rozvíjanie do budúcna,” dodal.
Úrad zaplatí víťazovi súťaže, ktorý má vizuál dodať v troch jazykových verziách (slovenský, maďarský a anglický jazyk), 6 900 eur. Na prázdno neobídu ani zvyšní účastníci, ktorí dostanú za vypracovanie súťažného návrhu 500 eur s DPH (skicovné).
Vďaka novej vizuálnej identite sa môžeme ľuďom priblížiť aj cez sociálne siete. Od dnešného dňa spúšťame komunikáciu cez Facebook a LinkedIn.
Poradie na základe hodnotenia poroty:
- Zelená lúka (656 bodov)
- Ľubica Segečová, Zuzana Didová (582 bodov)
- Komplot (484 bodov)
- Matej Vojtuš (418 bodov)
Odborná porota:
Martin Bajaník – grafický dizajnér
Marek Cina – výtvarný umelec
Silvia Kružliaková – kurátorka. kustódka SMD
Stanislav Stankoci – profesor, akademický maliar, grafický dizajnér
Zuzana Wienk – Biela vrana, odborníčka v oblasti ochrany whistleblowerov
Natália Pindrochová – Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti
Eva Bulas – Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti
Odborný garant súťaže:
Slovenské centrum dizajnu