Priebeh kontrol

    Základné informácie k výkonu kontroly
    Úrad na ochranu oznamovateľov (ďalej len „Úrad“) v rámci svojej kontrolnej činnosti kontroluje uplatňovanie zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len “zákon o ochrane oznamovateľov”). Na výkon kontroly sa zároveň vzťahujú základné pravidlá kontrolnej činnosti zakotvené v ustanoveniach § 8 až 13 zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
    Úrad v rámci svojich právomocí kontroluje subjekty tak zo súkromného, ako aj z verejného sektora.

    Kontrola môže byť v zmysle zákona o ochrane oznamovateľov zameraná na:

    • dodržiavanie ustanovení o poskytnutí ochrany a výkone ochrany,
    • spôsob, akým sa zamestnávateľ alebo dotknutá osoba správala k oznamovateľovi v čase po podaní oznámenia,
    • dodržiavanie ustanovení o vnútornom systéme preverovania oznámení.
    Začiatok kontroly

    Kontrola sa začína okamihom doručenia písomného oznámenia o začatí kontroly, ktoré okrem všeobecných náležitostí obsahuje termín a miesto výkonu kontroly, jej predmet, účel a cieľ. Termín výkonu kontroly je kontrolovanému subjektu oznámený v dostatočnom časovom predstihu tak, aby mohol poskytnúť primeranú súčinnosť (napr. zabezpečenie prítomnosti štatutárneho orgánu, splnomocneného zástupcu, interných dokumentov, sprístupnenie pracoviska, PC a pod.).

    V praxi však môže nastať aj situácia, keď je oznámenie o začatí kontroly doručené osobne kontrolnou skupinou priamo na mieste výkonu kontroly. Takýto postup nastáva v prípadoch, keď by predchádzajúce oznámenie o začatí kontroly mohlo zmariť účel a cieľ kontrol (napr. by došlo k dodatočnému vypracovávaniu dokumentov, likvidovaniu evidencie, príp. by nemusela byť zastihnutá žiadna osoba oprávnená konať v mene kontrolovaného subjektu).
    V prípade vopred oznámenej kontroly je možné zo strany kontrolovaného subjektu v odôvodnených prípadoch požiadať o zmenu termínu výkonu kontroly, ktorý schvaľuje vedúci kontrolnej skupiny.
    V predmete kontroly je určený druh kontroly a kontrolované obdobie.

    Účelom kontroly je najmä preverenie plnenia povinností zakotvených v zákone o ochrane oznamovateľov, nastavenia funkčnosti interných dokumentov a systému preverovania oznámení kontrolovaného subjektu. Prílohou oznámenia o začatí kontroly je aj písomné poverenie na výkon kontroly. Poverenie obsahuje okrem všeobecných náležitosti aj informácie o zložení kontrolnej skupiny, označení jej vedúceho a členov.

    Výkon kontroly môže prebiehať dvoma spôsobmi vždy tak, aby bol zabezpečený jej účel:

    a) Kontrola na mieste,
    b) Kontrola vykonávaná na diaľku

    Priebeh kontroly „na mieste“
    Na úvod kontroly vedie vedúci kontrolnej skupiny rozhovor so zástupcom kontrolovaného subjektu, ktorému vysvetlí jej priebeh. Formou rozhovoru sa zvyknú vyžadovať relevantné vyjadrenia zástupcu kontrolovaného subjektu týkajúce sa predmetu kontroly, ktoré sa zapisujú do priebežného protokolu.
    Dokumenty a vyjadrenia kontrolovaného subjektu, ktoré sú podstatné pre predmet kontroly (napr. interná smernica o ochrane oznamovateľov, evidencia oznámení, dokumentácia týkajúca sa konkrétnych krokov zamestnávateľa voči chránenému oznamovateľovi, ale aj snímky obrazovky z užívateľského rozhrania a pod.) sa pri predložení (primárne vo forme fotokópií) uvádzajú do priebežného protokolu, ktorý vyhotovuje kontrolná skupina.
    Všetky predložené dokumenty a vyjadrenia sú následne vyhodnocované mimo miesta výkonu kontroly. V odôvodnených prípadoch, napríklad pri zistení zjavných nedostatkov, kontrolná skupina vyhodnotí zistenia priamo na mieste výkonu kontroly.

    Priebežný protokol, ktorý podpisujú členovia kontrolnej skupiny a zástupcovia kontrolovaného subjektu, sa vyhotovuje v dvoch rovnopisoch, pričom jeden zostáva k dispozícii kontrolovanému subjektu. V prípade, že kontrolovaný subjekt požaduje viac rovnopisov, je potrebné na to upozorniť kontrolnú skupinu pri podpise priebežného protokolu.

    Ak sú pre dosiahnutie účelu kontroly potrebné aj doplňujúce otázky alebo je nutné vyžiadať ďalšie dokumenty, kontrolná skupina využíva primárne elektronickú formu komunikácie.
    Práva a povinnosti kontrolnej skupiny, ako aj kontrolovaného subjektu, upravuje § 11 a 12 zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
    Priebeh kontroly „na diaľku“
    Spolu s oznámením o začatí kontroly v tomto prípade úrad doručuje aj poverenie na vykonanie kontroly a výzvu na predloženie dokladov a vyjadrení potrebných k výkonu kontroly. Na doručovanie týchto písomností ÚOO využíva primárne elektronickú formu komunikácie.
    Aj v tomto prípade platí, že v priebehu výkonu kontroly sa kontrolná skupina môže obrátiť na kontrolovaný subjekt s doplňujúcimi kontrolnými otázkami, príp. s výzvou na predloženie podstatných písomností opakovane, pričom kontrolovaný subjekt má povinnosť v stanovenej lehote kontrolnej skupine odpovedať.
    Pri tomto type kontroly sa priebežný protokol nevyhotovuje.
    Kontrolovaný subjekt je povinný poskytnúť úradu náležitú súčinnosť. Kontrolovaný subjekt je povinný zabezpečiť, prípadne vytvoriť predpoklady na riadny výkon kontroly, najmä zabezpečiť prítomnosť zodpovednej osoby, štatutára alebo iného povereného zamestnanca na priamu komunikáciu s ÚOO.
    Na účel komunikácie zodpovednej osoby alebo iného povereného zamestnanca s úradom počas priebehu kontroly je nutné, aby kontrolovaný subjekt vystavil pre takúto osobu písomné splnomocnenie, v ktorom budú zároveň vymedzené aj ďalšie oprávnenia, napr. na podpis priebežného protokolu, protokolu, podania námietok, zápisnice a pod.
    Metodika

    Pri výkone kontroly sa využívajú nasledujúce metódy, techniky a iné postupy získavania informácií:

    • štúdium dokladov a písomností,
    • rozhovory s príslušnými zamestnancami kontrolovaného subjektu,
    • analýza údajov uvedených v poskytnutých dokumentoch.
    Výstup z kontroly

    Po ukončení výkonu kontroly a zadovážení podstatných dokumentov a vyjadrení, vypracuje kontrolná skupina objektívny výstup z kontroly, ktorý môže mať podľa jej výsledkov formu protokolu alebo záznamu z kontroly.

    Úrad pristúpi k vypracovaniu záznamu o kontrole vtedy, ak výsledok kontroly konštatuje, že nedošlo, resp. nebolo zistené žiadne porušenie zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Podpísaním záznamu o kontrole členmi kontrolnej skupiny sa kontrola definitívne končí.

    Úrad pristúpi k vypracovaniu protokolu z kontroly vtedy, ak kontrolná skupina na základe výsledkov kontroly poukazuje na porušenie zákona. Protokol sa doručuje kontrolovanému subjektu, ktorý môže voči kontrolným zisteniam v lehote určenej kontrolnou skupinou (spravidla 5 pracovných dní) podať námietky.

    V prípade opodstatnených námietok vypracuje kontrolná skupina dodatok k protokolu o kontrole, ktorý sa spolu s priebežným protokolom stáva jeho súčasťou. Dodatok k protokolu obsahuje zapracované vyjadrenia kontrolovaného subjektu a prípadné zmeny v kontrolných zisteniach a ich odôvodnení. Následne sa doručuje kontrolovanému subjektu. Ak námietky kontrolovaného subjektu neboli kontrolnou skupinou akceptované, vedúci kontrolnej skupiny určí čas a miesto prerokovania protokolu, v rámci ktorého odmietnutie námietok odôvodní.
    Ukončenie kontroly a ďalší postup

    Prerokovanie protokolu sa uskutočňuje v sídle Úradu na ochranu oznamovateľov na adrese Námestie slobody 29, 811 06 Bratislava. O prerokovaní protokolu, vrátane jeho prípadných dodatkov sa vyhotovuje zápisnica.

    Kontrola sa končí dňom podpísania zápisnice o prerokovaní protokolu alebo dňom doručenia záznamu o kontrole, ak neboli zistené porušenia zákona.
    Protokol sa považuje za prerokovaný aj v prípade, ak sa kontrolovaný subjekt prerokovania nezúčastní, prípadne odmietne zápisnicu podpísať.
    V prípade, ak kontrolovaný subjekt naďalej nesúhlasí s kontrolnými zisteniami a zotrváva na svojej argumentácii, poznamená kontrolná skupina túto skutočnosť v zápisnici z prerokovania protokolu.
    V zápisnici môže kontrolná skupina uložiť kontrolovanému subjektu nápravné opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov, vrátane určenia lehoty na ich splnenie. Zároveň sa kontrolovanému subjektu uloží povinnosť písomne informovať o ich plnení v lehote určenej kontrolnou skupinou.

    Za nesplnenie nápravných opatrení môže úrad podľa § 19 ods. 1 písm. a) a b) zákona o ochrane oznamovateľov uložiť pokutu až do výšky 30 000 eur.

    Záver

    Po podpísaní zápisnice o prerokovaní protokolu (príp. po odmietnutí jej podpísania) je výsledok kontroly spoločne s potrebnými podkladmi pre vydanie rozhodnutia bezodkladne postúpený na Oddelenie správnych konaní a metodiky, ktoré môže začať voči kontrolovanému subjektu správne konanie vo veci uloženia pokuty podľa § 19 ods. 2 zákona o ochrane oznamovateľov až do výšky 50 000 eur a podľa § 19 ods. 3 zákona o ochrane oznamovateľov až do výšky 100 000 eur.

    Ide o správne konanie v zmysle zákona o ochrane oznamovateľov, v ktorom má kontrolovaný subjekt všetky procesné práva priznané Správnym poriadkom v pozícii účastníka konania.