Hlavná stránka » Povinne zverejňované informácie
Povinne zverejňované informácie
I.
Spôsob zriadenia úradu
Úrad na ochranu oznamovateľov je zriadený na základe zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj ,,zákon o ochrane oznamovateľov“).
Právomoci a kompetencie
Úrad je nezávislý orgán štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou, ktorý chráni práva a oprávnené záujmy oznamovateľov (whistleblowerov) pri oznamovaní protispoločenskej činnosti. Právomoci a kompetencie úradu sú stanovené zákonom o ochrane oznamovateľov.
Úrad v zmysle § 13 ods. 6 a ods. 7 zákona o ochrane oznamovateľov:
a) rozhoduje vo veciach ochrany podľa § 7 a § 12 zákona o ochrane oznamovateľov,
b) kontroluje uplatňovanie zákona o ochrane oznamovateľov,
c) kontroluje
1. dodržiavanie ustanovení o poskytnutí ochrany a výkone ochrany,
2. spôsob, akým sa zamestnávateľ správal k oznamovateľovi v čase po podaní oznámenia a
3. dodržiavanie ustanovení o vnútornom systéme preverovania oznámení,
d) oznamuje príslušným orgánom podozrenie z postihu zamestnanca v súvislosti s oznámením protispoločenskej činnosti,
e) zvyšuje povedomie verejnosti a zamestnávateľov o oznamovaní protispoločenskej činnosti a o poskytovaní ochrany oznamovateľom,
f) poskytuje poradenstvo zamestnávateľom pri vypracovávaní vnútorného predpisu podľa § 10 ods. 8 a mechanizmu jeho dodržiavania,
g) poskytuje poradenstvo a konzultácie v súvislosti s oznamovaním protispoločenskej činnosti,
h) vydáva odborné stanoviská a metodické usmernenia vo veciach ochrany oznamovateľov,
i) zabezpečuje praktickú odbornú prípravu a školenia zodpovedných osôb,
j) spolupracuje so štátnymi orgánmi pri tvorbe právnych predpisov a predkladá ústredným orgánom štátnej správy podnety na ich zmenu na základe vlastných zistení a poznatkov,
k) spolupracuje so Slovenským národným strediskom pre ľudské práva a mimovládnymi organizáciami vo veciach ochrany oznamovateľov,
l) spolupracuje s obdobnými inštitúciami a organizáciami Európskej únie a iných krajín,
m) plní iné úlohy, ak tak ustanovuje tento zákon alebo osobitné predpisy.
Úrad je pri plnení svojich úloh oprávnený v zmysle § 13 ods. 8 zákona o ochrane oznamovateľov:
a) požadovať predloženie potrebnej dokumentácie, záznamov a iných dokladov a oboznamovať sa s ich obsahom,
b) požadovať vysvetlenia a preskúmať spôsob a účinnosť vybavenia oznámenia,
c) upozorňovať vedúcich predstaviteľov orgánov verejnej moci na nedostatočné alebo nesprávne vybavenie oznámenia a žiadať o nápravu,
d) upozorniť zamestnávateľa, že plánovaným pracovnoprávnym úkonom môže porušiť ustanovenia tohto zákona,
e) odporučiť zamestnávateľovi opatrenia na zabezpečenie súladu s týmto zákonom.
Úrad môže v zmysle § 9 zákona o ochrane oznamovateľov poskytnúť oznamovateľovi, ktorý urobil kvalifikované oznámenie na základe jeho žiadosti o poskytnutie odmeny, odmenu až do výšky 50- násobku minimálnej mzdy, ak
a) v trestnom konaní
1. bola podaná obžaloba,
2. bol podaný návrh na schválenie dohody o uznaní viny a prijatí trestu,
3. bol schválený zmier a zastavené trestné stíhanie alebo
4. trestné stíhanie bolo podmienečne zastavené, alebo
b) v správnom konaní nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie o spáchaní správneho deliktu.
Úrad pri rozhodovaní o žiadosti o poskytnutie odmeny zohľadní mieru zásluh oznamovateľa na objasnení závažnej protispoločenskej činnosti, zistení jej páchateľa, ušlý zárobok oznamovateľa a rozsah uchráneného majetku alebo vráteného majetku, ak ho možno vyčísliť; na ten účel si úrad vyžiada stanovisko prokurátora alebo správneho orgánu, ktorý vo veci konal
II.
Podávanie podaní, získavanie informácií
Všetky písomné podania (oznámenia o protispoločenskej činnosti, žiadosti, návrhy, podnety, sťažnosti, petície, infožiadosti, žiadosti podľa § 21 až 28 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov alebo akékoľvek iné podania) prijíma úrad:
elektronicky s overeným podpisom prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy
poštou na adresu:
Úrad na ochranu oznamovateľov
Námestie slobody 29
811 06 Bratislava
osobne: do podateľne úradu v čase:
Pondelok: 8:00 — 12:00
Streda: 12:00 — 16:00
Piatok: 8:00 — 12:00
Oznámenia o protispoločenskej činnosti je okrem uvedených kanálov možné podať: prostredníctvom formulára zverejneného na webovom sídle úradu oznamovatelia.sk/chcem-oznamit
alebo na bezplatnej infolinke 0800 221 213 v čase:
Pondelok: 13.00-16.00
Utorok: 9.00-12.00
Streda: 13.00-16.00
Štvrtok: 9.00-12.00
Žiadosti o sprístupnenie informácií podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií),
Žiadosti podľa § 21 až 28 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
Petície podľa zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov a
Sťažnosti podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov možno okrem osobného a poštového doručenia a okrem doručovania prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy, podať aj:
prostredníctvom e-mailovej adresy: [email protected]
telefonicky na č.: +421 947 924 221 alebo +421 948 935 327
(sťažnosť však musí byť zo strany sťažovateľa do 5 pracovných dní potvrdená, a to vlastnoručným podpisom, jej autorizáciou podľa osobitného predpisu alebo jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, inak sa odloží)
Žiadosti, návrhy, podnety, iné podania možno podať a ďalšie informácie možno získať aj: telefonicky na č.: +421 948 935 166 alebo +421 948 935 239
prostredníctvom e-mailovej adresy: [email protected]
III.
Informácie o podávaní opravných prostriedkov proti rozhodnutiam úradu
III.1.
Zamestnávateľ môže v zmysle § 7 zákona o ochrane oznamovateľov urobiť právny úkon alebo vydať rozhodnutie v pracovnoprávnom vzťahu voči chránenému oznamovateľovi, na ktorý nedal súhlas, len so súhlasom úradu.
Proti rozhodnutiu úradu o žiadosti o udelenie súhlasu nemožno podľa § 7 ods. 6 zákona o ochrane oznamovateľov podať odvolanie.
Rozhodnutie úradu je však preskúmateľné súdom podľa zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
III.2.
Ak sa oznamovateľ domnieva, že v súvislosti s oznámením bol voči nemu urobený pracovnoprávny úkon, s ktorým nesúhlasí, môže v zmysle § 12 zákona o ochrane oznamovateľov požiadať úrad do 15 dní odo dňa, keď sa dozvedel o pracovnoprávnom úkone, o pozastavenie účinnosti tohto pracovnoprávneho úkonu.
Rozhodnutie úradu je preskúmateľné súdom podľa zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
III.3.
Na poskytnutie odmeny oznamovateľovi v zmysle § 9 zákona o ochrane oznamovateľov nie je právny nárok. Preskúmanie rozhodnutia úradu o odmene súdom je vylúčené.
III.4.
Proti rozhodnutiu o uložení pokuty podľa § 18 a § 19 zákona o ochrane oznamovateľov je možné podať odvolanie v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia, a to v zmysle zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
III.5.
Proti rozhodnutiu úradu o odmietnutí informácie požadovanej v zmysle zákona o slobode informácií možno podať úradu odvolanie v lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia alebo márneho uplynutia lehoty na rozhodnutie o žiadosti podľa § 17 zákona o slobode informácií.
IV.
Postup úradu pri vybavovaní podaní
Úrad každé podanie, ktoré prijme, zaeviduje a následne posúdi jeho obsah. Po posúdení obsahu podania rozhodne o ďalšom postupe pri jeho vybavovaní. V prípade, ak vybavenie predmetu podania patrí do pôsobnosti viacerých organizačných a riadiacich útvarov úradu, vybavujú ho príslušné odbory vo vzájomnej súčinnosti. Úrad postupuje pri vybavovaní žiadostí a podaní v súlade so zákonom č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, ako aj v súlade s osobitnými predpismi. Úrad pri vybavovaní podaní dodržiava lehoty stanovené platnou právnou úpravou.
Lehoty na vybavenie podaní
V jednoduchých veciach, najmä ak možno rozhodnúť len na základe žiadosti zamestnávateľa a vyjadrenia chráneného oznamovateľa, úrad rozhodne o žiadosti o udelenie súhlasu bezodkladne. (§ 7 ods. 4 zákona č. 54/2019 Z. z.)
V ostatných veciach rozhodne úrad do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o udelenie súhlasu. (§ 7 ods. 4 druhá veta zákona č. 54/2019 Z. z.)
Úrad rozhodne o žiadosti o poskytnutie odmeny do troch mesiacov odo dňa jej doručenia. (§ 9 ods. 6 zákona č. 54/2019 Z. z.)
Lehota na vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácií je do 8 pracovných dní; v závažných prípadoch je možné predĺžiť lehotu o ďalších 8, resp. 15 pracovných dní.
(§ 17 ods. 1 a 2 zákona č. 211/2000 Z. z.)
Lehota na vybavenie sťažnosti je 60 pracovných dní. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže byť lehota na vybavenie sťažnosti, pred jej uplynutím, predĺžená o 30 pracovných dní.
(§ 13 ods. 1 a 2 zákona č. 9/2010 Z. z.)
Lehota na vybavenie petície je 30 pracovných dní od doručenia petície alebo od odstránenia jej nedostatkov. Vo zvlášť zložitých prípadoch sa petícia vybaví v lehote najneskôr do 60 pracovných dní. (§ 5 ods. 5 zákona č. 85/1990 Zb.)
Lehota na poskytnutie informácie dotknutej osobe o opatreniach, ktoré sa prijali na základe jej žiadosti podľa § 21 až 28 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je jeden mesiac od doručenia žiadosti; uvedená lehota môže byť v odôvodnených prípadoch s ohľadom na komplexnosť a počet žiadostí predĺžená o ďalšie dva mesiace, a to aj opakovane.
(§ 29 ods. 3 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
Úrad bezodkladne pozastaví účinnosť pracovnoprávneho úkonu voči oznamovateľovi, ak sa ten domnieva, že súvisel s oznámením, a požiada úrad do 15 dní odo dňa, keď sa dozvedel o pracovnoprávnom úkone a ak zamestnávateľ v primeranej lehote určenej úradom nepreukáže, že pracovnoprávny úkon nemá príčinnú súvislosť s oznámením.
(§ 12 ods. 1 a 2 zákona č. 54/2019 Z. z.)
Úrad bezodkladne pozastaví aj účinnosť pracovnoprávneho úkonu urobeného voči fyzickej osobe, ktorá zverejnila skutočnosti o protispoločenskej činnosti, o ktorých sa dozvedela v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia, funkcie alebo činnosťou vo verejnom záujme, ak sa táto fyzická osoba mohla oprávnene domnievať, že urobenie oznámenia by neviedlo k riadnemu prešetreniu oznámenia alebo by urobenie oznámenia mohlo viesť k jej postihu.
(§ 12 ods. 7 zákona č. 54/2019 Z. z.)
V.
Prehľad právnych predpisov, ktorými sa úrad riadi pri svojej činnosti
Najdôležitejšie právne predpisy, ktorými sa riadi úrad pri svojej činnosti, sú najmä:
→ ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky,
→ ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
→ Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1937 z 23. októbra 2019 o ochrane osôb, ktoré nahlasujú porušenia práva Únie,
→ zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
→ zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov,
→ nariadenie Európskeho parlamentu a Rady 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov),
→ zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov,
→ zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov,
→ a ďalšie zákony platného právneho poriadku Slovenskej republiky.