Štartujeme verejné obstarávanie komunikačnej kampane

    Pozadie

    Úrad na ochranu oznamovateľov štartuje verejné obstarávanie komunikačnej kampane, ktorej cieľom je zvýšenie povedomia o ochrane oznamovateľov korupcie. Termín na zasielanie návrhov do súťaže je 31. januára 2022.  

     

    Korupcia je na Slovensku veľkým problémom a podľa mnohých medzinárodných rebríčkov sa naša situácia v tejto oblasti výrazne nezlepšuje.  

     

    Jednou z príčin tohto javu môže byť aj fakt, že ľudia nevedia, kam korupciu oznámiť a boja sa následkov, ktoré ich oznámenie môže pre nich mať.  

     

    Hovoria o tom aj čísla – podľa posledného prieskumu Eurobarometer z roku 2019 až 57 percent Slovákov nevedelo, kam korupciu nahlásiť a až 31 percent ľudí by korupciu neohlásilo preto, lebo oznamovatelia neboli nijako chránení pred odvetnými opatreniami.  

     

    Zdroj: Špeciálny Eurobarometer

    Väčšina Slovákov nevie, kde by oznámili korupciu, ktorej by boli svedkom

     

    Neviem, kde by som korupciu nahlásil/a 57%
    Viem, kde som korupcia nahlásil/a 37%
    Neviem 6%

     

    Tri najdôležitejšie dôvody, prečo by Slováci neoznámili korupciu

     

    Nahlásenie by nemalo zmysel, pretože zodpovední nebudú potrestaní 28%
    Tí, ktorí nahlasujú prípady korupcie, nie sú nijako chránení 31%
    Je ťažké niečo dokazovať 44%

     

    Hlavný odkaz: sme tu, aby sme pomáhali 

    Tieto tvrdenia však už od septembra neplatia. Úrad na ochranu oznamovateľov vznikol práve preto, aby sa odvážni oznamovatelia nemuseli obávať odvetných opatrení zo strany zamestnávateľa. Aby nemuseli váhať, či oznámiť korupciu, pretože sa boja výpovede, zmeny pracovnej náplne, či siahnutia na plat či odmeny.  

     

    Prvý krok – úspešné rozbehnutie úradu – sme absolvovali v septembri. Za prvých 100 dní sa na úrad obrátilo 111 ľudí. Úrad dostal 45 oznámení a z nich viac ako polovica sa týkala vážneho porušenia zákona.  

     

    Nastal čas pre druhý krok – zvýšenie povedomia o úrade, jeho úlohách a cieľoch. Ako dôležitú vnímame aj samotnú osvetu o existencii zákona č. 54 o ochrane oznamovateľov, keďže podľa prieskumu Transparency International Slovensko o ňom stále nevie alarmujúci počet ľudí na Slovensku.  

     

    Vyhlasujeme preto verejné obstarávanie na komunikačnú kampaň, ktorá verejnosť informuje o tom, že Úrad na ochranu oznamovateľov je pripravený ich ochrániť, ak sa rozhodnú konať a oznámia korupciu či inú nekalú praktiku.

     

    Zdroj: Transparency International Slovensko

     

    Nevie 16,6%
    Veľmi negatívny 5,7%
    Skôr negatívny 19,6%
    Skôr pozitívny 43,4%
    Veľmi pozitívny 14,7%
     Podrobnosti o verejnom obstarávaní  

    Účelom súťaže návrhov je získanie kreatívnych návrhov a návrhov skladby produkcie, ktorá predstaví hlavnú misiu Úradu na ochranu oznamovateľov – pomoc a poradenstvo pre ľudí, ktorí nahlasujú korupciu, prípadne iné správanie, ktoré je v rozpore s verejným záujmom.  

     

    Kreatívna, komunikačná a produkčná launch kampaň bude realizovaná v predpokladanej hodnote 115.000 eur bez DPH. Ide o jednokolovú verejnú anonymnú súťaž s neobmedzeným počtom účastníkov. Kampaň je financovaná Európskou úniou “NextGenerationEU” (Plán obnovy).

     

    V prípade, že sa chcete do súťaže zapojiť, môžete tak urobiť po vytvorení profilu na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie a zaslaním návrhu elektronickou formou prostredníctvom systému EVO: https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-dokumentov/detail/3183142

     

    Plán obnovy logo
    Financované Európskou Úniou

     

    Podobné články